Ρητό της ημέρας :  Η Αγία Γραφή είναι το βάθρο της προόδου και του πολιτισμού.   ΟΥΙΛΣΟΝ (ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΗΠΑ)
ΑΡΘΡΑ

Κλείσιμο ΑΘΕΙΣΜΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Κλείσιμο ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ

Κλείσιμο ΑΡΧΑΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ-ΠΑΤΕΡΕΣ -ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Κλείσιμο ΒΙΟΗΘΙΚΗ

Κλείσιμο ΓΑΜΟΣ-ΣΧΕΣΕΙΣ-ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ

Κλείσιμο ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ -ΕΞΕΛΙΞΗ

Κλείσιμο ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Κλείσιμο ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΨΕΥΔΟΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ-ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΟΝ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ/ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΡΑΤΟΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Κλείσιμο ΙΣΛΑΜ

Κλείσιμο ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ-ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ-ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ

Κλείσιμο ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΜΟΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑ-ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

Κλείσιμο ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΦΥΣΗ

Κλείσιμο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ

Κλείσιμο ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ-ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ-ΣΙΩΝΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

   επισκέπτες

   επισκέπτες online

ΑΓΓΕΛΙΑ
ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ - ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ: ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟΥ;

ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ:
ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟΥ;

Οι θνητοψυχίτες υποστηρίζουν ότι «η αντίληψη της αθανασίας της ψυχής εμφανίστηκε στον Ιουδαϊσμό και στο Χριστιανισμό εξαιτίας της πλατωνικής επιρροής [1]».

Αλλά αυτός ο ισχυρισμός τους δείχνει άγνοια και για το τι διδάσκει η πλατωνική φιλοσοφία, αλλά και τι διδάσκει ο Χριστιανισμός.

Όσον αφορά την Ιουδαϊκή αντίληψη, ο πανεπιστημιακός καθηγητής Αθανάσιος Χαστούπης, λέει σχετικά στο βιβλίο του ΜΕΛΕΤΑΙ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑΙ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑΝ ΔΙΑΘΗΚΗΝ, σελ. 163 και 168:

«…Διαφόρως αντιλαμβάνονται την ψυχήν οι έλληνες και οι εβραίοι…Κατά την εβραϊκήν αντίληψιν ο άνθρωπος δεν είναι μέρος της θείας ουσίας του Θεού, ήτις άλλωστε είναι αμέριστος, αλλά δημιούργημα οντολογικώς διάφορον της ουσίας του Θεού, ως πάντα τα δημιουργήματα…Κατά ταύτα και η περί προϋπάρξεως της ψυχής και καθείρξεως αυτής εν τω σώματι δοξασία είναι ξένη προς την εβραϊκήν αντίληψιν».

Για την διαφορά της χριστιανικής αντίληψης της ψυχής από αυτή της Ελληνικής Φιλοσοφίας και ιδιαίτερα του Πλατωνισμού, ο Harold Brown, καθηγητής Πανεπιστημίου, γράφει σχετικά, στο βιβλίο του HERESIES-Heresy and Orthodoxy in the History of the Church, σελ.31:

«Είναι σημαντικό να σημειώσουμε την διαφορά μεταξύ της αρχαίας Χριστιανικής αντίληψης της αιώνιας ζωής, και της πλατιά διαδεδομένης Ελληνιστικής ιδέας της αθανασίας της ψυχής. Αν και η Αγία Γραφή μιλάει, όμοια με τον κλασσικό παγανισμό, για τον άνθρωπο ως έχοντα ψυχή, όπως έχει σώμα,  όμως δεν τον βλέπει αυτόν σαν να αποτελεί ουσιαστικά μια ψυχή φυλακισμένη σε ένα σάρκινο σώμα, όπως έκανε ο Πλατωνισμός και το μεγαλύτερο μέρος της Ελληνιστικής πνευματικότητας. Τον βλέπει αυτόν σαν μια ενότητα ψυχής και σώματος».

Πολύ διαφωτιστικά είναι και όσα γράφει σχετικά, ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ.Ιερόθεος στο βιβλίο του Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ:

«Σύμφωνα με…τον Πλάτωνα, η ψυχή ανήκει στον κόσμο των ιδεών, άρα προϋπήρχε του σώματος. Μετά την πτώση της από τον κόσμο των ιδεών περικλείστηκε στο σώμα σαν σε φυλακή. Με τη θεωρία της προϋπάρξεως συνδέθηκε και η θεωρία της μετεμψυχώσεως. Η Εκκλησία απέρριψε και την θεωρία της προϋπάρξεως, και την άποψη της μετεμψυχώσεως, ότι, δηλαδή η ψυχή επανέρχεται εκ νέου σε άλλο σώμα, έως ότου καθαρθή». (σελ. 38)

« Κατά την πλατωνική διδασκαλία η πτώση του ανθρώπου έγκειται σε αυτόν τον φυλακισμό της ψυχής στο σώμα. Η αθάνατη και αγέννητη ψυχή εγκλωβίστηκε στο θνητό και υλικό σώμα. ΓιΆ αυτό η ψυχή πάσχει και υποφέρει»  (σελ. 143).

«Όπως βλέπουμε η όλη φιλοσοφική αντίληψη για την αθανασία της ψυχής περικλείεται σε τρία σημεία. Πρώτον, ότι η ψυχή είναι αγέννητη, αφού ανήκει στον κόσμο των ιδεών, και επομένως άκτιστη. Δεύτερον, η ψυχή του ανθρώπου έχει μεγάλη αξία συγκριτικά με το σώμα, δηλαδή επικρατεί ο λεγόμενος δυϊσμός, αφού υπερτονίζεται η ψυχή, ενώ υποτιμάται το σώμα, το οποίο θεωρείται αποτέλεσμα της πτώσεως και της φθοράς. ΓιΆ αυτό κατά την αρχαία φιλοσοφική αντίληψη, το σώμα δεν έχει καμμιά αξία και σπουδαιότητα, αντίθετα μάλιστα είναι πολύ κακό, γιατί κρατά την αθάνατη και αγέννητη ψυχή στην ύλη και δεν την αφήνει να επιστρέψη στον κόσμο από τον οποίο προήλθε. Με τέτοια θεώρηση όμως διαλύεται ο άνθρωπος και η ύλη θεωρείται κακή και αποβλητέα. Και τρίτον δεν μπορεί να γίνη λόγος στη φιλοσοφία για την ανάσταση του σώματος» (σελ. 144).

Συνεπώς υπάρχει μεγάλη διαφορά στην ελληνική φιλοσοφία και στην Χριστιανική πίστη για την διδασκαλία περί ψυχής. Η πλατωνική φιλοσοφία πίστευε στην προΰπαρξη της ψυχής και στην εκ φύσεως αθανασία της, ενώ η Χριστιανική διδασκαλία δέχεται την κατά χάριν Θεού αθανασία της ψυχής, και απορρίπτει την προΰπαρξή της. Και βέβαια δεν θεωρεί το σώμα φυλακή της ψυχής, διότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνον ψυχή, αλλά σώμα και ψυχή.

Μανώλης Καλομοίρης


[1]
ΤΙ ΜΑΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΙΝΟΥΜΕ; σελ.16.

Ημερομηνία καταχώρησης : 04/02/2009 @ 05:17
Τελευταία ενημέρωση : 04/02/2009 @ 05:17
Κατηγορία : ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ
Η σελίδα διαβάστηκε 3216 φορές


Print preview Print preview     Τυπώστε την σελίδα Τυπώστε την σελίδα


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Εγγραφείτε στην Ομάδα Αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ για να μπορώ να σας ενημερώνω για ενδιαφέροντα χριστιανικά άρθρα, επιλεγμένες ειδήσεις χριστιανικού ενδιαφέροντος, όπως και για νέες κυκλοφορίες χριστιανικών βιβλίων και μοναδικών προσφορών.
Η λίστα αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ανήκει στις ιστοσελίδες www.diakrisis.gr και www.christianbook.gr. Αφού εγγραφείτε οποιαδήποτε στιγμή θελήσετε μπορείτε να διαγραφείτε εύκολα και απλά.
Όσοι εγγραφείτε θα λάβετε ως δώρο το θαυμάσιο βιβλίο ΓΙΑΤΙ Η ΒΙΒΛΟΣ ΥΠΕΡΕΧΕΙ σε pdf. Μετά την εγγραφή σας θα μπορείτε να το κατεβάσετε από την κατηγορία ΑΡΧΕΙΑ της ομάδας αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ: http://groups.google.gr/group/erevnitis?hl=el.
Για να εγγραφείτε εύκολα και γρήγορα στείλτε κενό email στο erevnitis+subscribe@googlegroups.com και αυτόματα θα εγγραφείτε. :

Ομάδες Google
diakrisis
Επισκεφτείτε την παρούσα ομάδα


ΜΗΧΑΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ




ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ
Επισκεφτείτε το ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Πατήστε ΕΔΩ για το Ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Μιλάμε για τον ζωντανό Ιησού Χριστό!
^ Πάνω ^