Ρητό της ημέρας :  Η ευσέβεια είναι διαφορετική από την δεισιδαιμονία.   BLAISE PASCAL
ΑΡΘΡΑ

Κλείσιμο ΑΘΕΙΣΜΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Κλείσιμο ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ

Κλείσιμο ΑΡΧΑΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ-ΠΑΤΕΡΕΣ -ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Κλείσιμο ΒΙΟΗΘΙΚΗ

Κλείσιμο ΓΑΜΟΣ-ΣΧΕΣΕΙΣ-ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ

Κλείσιμο ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ -ΕΞΕΛΙΞΗ

Κλείσιμο ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Κλείσιμο ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΨΕΥΔΟΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ-ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΟΝ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ/ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΡΑΤΟΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Κλείσιμο ΙΣΛΑΜ

Κλείσιμο ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ-ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ-ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ

Κλείσιμο ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΜΟΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑ-ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

Κλείσιμο ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΦΥΣΗ

Κλείσιμο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ

Κλείσιμο ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ-ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ-ΣΙΩΝΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

   επισκέπτες

   επισκέπτες online

ΑΓΓΕΛΙΑ
ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ - ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΑ 2 ΠΡΩΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΕΣΗΣ;

 

Ποια είναι η Ορθόδοξη άποψη για
τα 2 πρώτα κεφάλαια της Γένεσης;

 

-Του πανεπιστημιακού καθηγητή κ.Στέργιου Σάκκου-

Τα τρία πρώτα κεφάλαια της Γενέσεως, όπου αποκαλύπτεται η γένεσις του κόσμου και του ανθρώπου, από φιλολογική πλευρά έχουν μια ιδιότυπη σύνταξι, που οι νεώτεροι ερευνηταί δεν την αντελήφθηκαν. ΓιΆ αυτό δημιουργήθηκαν από την αρνητική κριτική ένα σωρό θεωρίες επιβαρυντικές για την αξιοπιστία της μωσαϊκής διηγήσεως. Οι κυριώτερες απΆ τις θεωρίες αυτές υποστηρίζουν, ότι η θεόπνευστη διήγησις είνε μαζώματα απΆ τις μυθολογίες πολλών ανατολικών λαών για την προέλευσι του κόσμου και του ανθρώπου. ΓιΆ αυτό, λένε, υπάρχουν τρεις διαφορετικές διηγήσεις για τη δημιουργία του κόσμου και τρεις για τη δημιουργία του ανθρώπου, αντιφατικές τάχα μεταξύ τους, και πολλά κενά και πολλές ασυμπλήρωτες πληροφορίες. Κι αλλού η διήγησις είνε πολύ περιληπτική κι αλλού πολύ λεπτομερής. ΓιΆ αυτό κι εδώ, πριν να δούμε το περιεχόμενο της διηγήσεως, καλό είνε να δούμε τον τρόπο της συντάξεως των τριών κεφαλαίων. Όταν λέω κεφάλαια, δεν εννοώ την τυχαία και αποτυχημένη διαίρεσι του κειμένου σε τρία κεφάλαια, που έγινε επιπόλαια από τους εκδότες των τυπογραφικών εκδόσεων πριν από 400 χρόνια, αλλά την ουσιαστική και οργανική διαίρεσι, που είχε στο νού του ο ιερός συγγραφεύς και που αντιλαμβανόταν κάθε αρχαίος αναγνώστης. Σύμφωνα, λοιπόν, με τη διαίρεσι αυτή πρώτο κεφάλαιο είνε το κείμενο 1,1-2,3, δεύτερο το 2,4-24, και τρίτο το 2,25-3,24.

Το καθένα από τα κεφάλαια είνε διαπλάτυνσις μιάς λεπτομέρειας του προηγούμενού του. Και τα τρία δε καταλήγουν στο ίδιο σημείο. Έτσι προχωρεί στη σύνταξί του ο ιερός συγγραφεύς. Στο πρώτο κεφάλαιο εκθέτει τη δημιουργία του κόσμου. Είνε πολύ έκδηλη η συγγραφική τάσις του προφήτου Μωυσέως να λέει κάτι πρώτα συνοπτικά, και έπειτα να επιστρέφη σε μια πολύ ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια και να την διαπλατύνη, και πάλι εν συνεχεία να επιστρέφη για τρίτη και τέταρτη φορά και να διαπλατύνη μια λεπτομέρεια της κάθε προηγούμενης διηγήσεως, ή να προσθέτη κάτι που επίτηδες παρέλειψε και να το αναπτύσση πλατύτερα.

Αυτή η τάσις του, φαίνεται από τον πρώτον κι όλας στίχο. Όταν λέη «Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην», κλείνει μέσα σΆ αυτή την σύντομη φράσι όλη τη διήγηση της δημιουργίας. Έπειτα γυρίζει και διηγείται πλατιά πλέον την ίδια ιστορία, ξεχωρίζοντας τις εφτά ημέρες, όπως είδαμε. Για την έκτη μέρα λέει, ότι ο Θεός έκανε τα τετράποδα και τα ερπετά της γης και τον άνθρωπο. Για τον άνθρωπο λέει κάπως περισσότερα. Επειδή όμως έχει να πη πολύ περισσότερα, γιΆ αυτό αρκείται για τη στιγμή στα λίγα, τελειώνει τη διήγησι, για τον κόσμο μέχρι και την εβδόμη μέρα, κλείνει το κεφάλαιό του (2,3), και έπειτα επιστρέφει στο τελευταίο τμήμα της έκτης ημέρας, ξαναπιάνει το θέμα της δημιουργίας του ανθρώπου και αναπτύσσει αυτά που θέλει.

¶λλο συγγραφικό τέχνασμα του Μωυσέως είνε η ανακεφαλαίωσις. Όταν αρχίζη ένα νέο κεφάλαιο, κάνει μια επιγραμματική ανακεφαλαίωσι των προηγουμένων. Έτσι, μόλις μπαίνει στο δεύτερο κεφάλαιο (2,4) το αφιερωμένο ιδιαίτερα στον άνθρωπο, λέει: «Αύτη η βίβλος γενέσεως ουρανού και γης, ότε εγένετο». Κι αμέσως προσθέτει δυό λεπτομέρειες που έχουν σχέσι με το περιεχόμενο του δευτέρου κεφαλαίου, δηλαδή την έλλειψη βροχής και την έλλειψι ανθρωπίνης εργασίας, και προχωρεί στην ουσία του κεφαλαίου. Εκθέτει τη δημιουργία του παραδείσου και τη δημιουργία του ανθρώπου. Η σύνταξίς του δεν είνε πλέον μόνο διηγηματική, όπως στο πρώτο κεφάλαιο, αλλά και συνθετική. Ανατρέχει και στην τρίτη μέρα και στο πρώτο τμήμα της έκτης, το πριν από τον άνθρωπο, και επιστρατεύει κι από κει τις ιστορικές λεπτομέρειες που θα του χρειαστούν, για να δώση πλήρη την εικόνα του παραδείσου και της ζωής του ανθρώπου μέσα σΆ αυτόν.

(Απόσπασμα που χρησιμοποιείται στο βιβλίο ΓΕΝΕΣΙΣ-τόμος Α΄-αρχιμανδρίτη ΙΕΡΕΜΙΑ ΦΟΥΝΤΑ, 1986, σελ.117-119).

Ημερομηνία καταχώρησης : 19/02/2009 @ 04:46
Τελευταία ενημέρωση : 19/02/2009 @ 04:46
Κατηγορία : ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ
Η σελίδα διαβάστηκε 2590 φορές


Print preview Print preview     Τυπώστε την σελίδα Τυπώστε την σελίδα


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Εγγραφείτε στην Ομάδα Αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ για να μπορώ να σας ενημερώνω για ενδιαφέροντα χριστιανικά άρθρα, επιλεγμένες ειδήσεις χριστιανικού ενδιαφέροντος, όπως και για νέες κυκλοφορίες χριστιανικών βιβλίων και μοναδικών προσφορών.
Η λίστα αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ανήκει στις ιστοσελίδες www.diakrisis.gr και www.christianbook.gr. Αφού εγγραφείτε οποιαδήποτε στιγμή θελήσετε μπορείτε να διαγραφείτε εύκολα και απλά.
Όσοι εγγραφείτε θα λάβετε ως δώρο το θαυμάσιο βιβλίο ΓΙΑΤΙ Η ΒΙΒΛΟΣ ΥΠΕΡΕΧΕΙ σε pdf. Μετά την εγγραφή σας θα μπορείτε να το κατεβάσετε από την κατηγορία ΑΡΧΕΙΑ της ομάδας αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ: http://groups.google.gr/group/erevnitis?hl=el.
Για να εγγραφείτε εύκολα και γρήγορα στείλτε κενό email στο erevnitis+subscribe@googlegroups.com και αυτόματα θα εγγραφείτε. :

Ομάδες Google
diakrisis
Επισκεφτείτε την παρούσα ομάδα


ΜΗΧΑΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ




ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ
Επισκεφτείτε το ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Πατήστε ΕΔΩ για το Ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Μιλάμε για τον ζωντανό Ιησού Χριστό!
^ Πάνω ^