Ρητό της ημέρας :  Η ανάσταση του Χριστού είναι το πιο έγκυρο και μαρτυρημένο γεγονός της αρχαίας ιστορίας.   ΓΡΕΡΕΡ, Ιστορικός
ΑΡΘΡΑ

Κλείσιμο ΑΘΕΙΣΜΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΑΙΡΕΣΕΙΣ-ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Κλείσιμο ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ

Κλείσιμο ΑΡΧΑΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ-ΠΑΤΕΡΕΣ -ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Κλείσιμο ΒΙΟΗΘΙΚΗ

Κλείσιμο ΓΑΜΟΣ-ΣΧΕΣΕΙΣ-ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ

Κλείσιμο ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ -ΕΞΕΛΙΞΗ

Κλείσιμο ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Κλείσιμο ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΨΕΥΔΟΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ-ΜΕΤΑΘΑΝΑΤΟΝ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ/ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΡΑΤΟΥΣ-ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Κλείσιμο ΙΣΛΑΜ

Κλείσιμο ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ-ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ-ΕΞΩΓΗΙΝΟΙ

Κλείσιμο ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΜΟΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑ-ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

Κλείσιμο ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΦΥΣΗ

Κλείσιμο ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ

Κλείσιμο ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ-ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ-ΣΙΩΝΙΣΜΟΣ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ

Κλείσιμο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

   επισκέπτες

   επισκέπτες online

ΑΓΓΕΛΙΑ
ΑΘΕΙΣΜΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ - ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ Ή ΠΟΛΛΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ;

ΕΝΑΣ ΘΕΟΣ Ή ΠΟΛΛΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ;

            Το ερώτημα αν ένας Θεός ή πολλοί δημιούργησαν το σύμπαν, μπορεί να ηχεί παράξενα στα αυτιά ενός μέσου σκεπτόμενου σύγχρονου ανθρώπου. Είναι όμως ένα ερώτημα που έχει τεθεί από φιλοσόφους αγνωστικιστές (που δεν παραδέχονται βέβαια την βιβλική αποκάλυψη) και υποτίθεται ότι δεν έχει λάβει ικανοποιητική απάντηση μέχρι σήμερα.

            Με άλλα λόγια, το ερώτημα συνήθως τίθεται από εκείνους που είναι «αποφασισμένοι» να δεχθούν την ύπαρξη κάποιου δημιουργού για να ερμηνεύσουν την ύπαρξη του πολύπλοκου κόσμου, της ζωής στη γη και του ανθρώπου -, αλλά, οι οποίοι δεν βλέπουν, γιατί θα έπρεπε να δεχθούν ένα Θεό και δημιουργό σαν αυτό της Βίβλου και όχι πολλά απείρως δυνατά – αλλά όχι κατΆ ανάγκην παντοδύναμα ή τέλεια όντα, ως συν-δημιουργούς του κόσμου.

            Το επιχείρημα χρησιμοποιήθηκε στα νεώτερα χρόνια από τον αγνωστικιστή φιλόσοφο Δαυίδ Χιούμ (David Hume) και διατυπώθηκε ως εξής: Ο κόσμος –αν δεν δημιουργήθηκε μόνος του και συμπτωματικά (πράγμα που όπως κατεδείχθη είναι αδύνατον* - υπήρξε προϊόν συνεργασίας πολλών μαζί όντων, πολλών μαζί θεοτήτων. «Για την κατασκευή ενός κτιρίου ή ενός πλοίου, για την ίδρυση μιας πόλης, για τον σχεδιασμό μιας κοινοπολιτείας, συνεργάζονται πολλοί άνθρωποι μαζί. Γιατί λοιπόν να μην έχει συμβεί το ίδιο και για τη δημιουργία του κόσμου;[1]».

            Το ερώτημα, προβάλλει ομολογουμένως κατΆ αρχάς εύλογο, και ίσως πιο κοντά στη ανθρώπινη εμπειρία. Είναι ένα μοντέλο που εύκολα θα υιοθετούσαν πολλοί άνθρωποι σήμερα, όσοι κυρίως αρέσκονται στην παραδοξολογία και στη ρήξη με τις παραδοσιακές ιδέες του παρελθόντος.

Τι θα μπορούσε λοιπόν να λεχθεί σ΄ αυτόν τον ισχυρισμό; Πόσο πιθανός μπορεί να θεωρηθεί από καθαρά επιστημονική και ορθολογική άποψη; Γιατί, ο ισχυρισμός αυτός προβάλλεται επίσης κι από εκείνους που υποστηρίζουν τη σχετικότητα του λεγόμενου τελολογικού επιχειρήματος για την ύπαρξη του Θεού, με την έννοια ότι αυτό καθΆ εαυτό δε μπορεί να αποδείξει την ύπαρξη ενός μόνο Θεού.

            Υπάρχουν νομίζω, δύο σοβαροί επιστημονικοί λόγοι για τους οποίους δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτός ο παραπάνω ισχυρισμός του Hume. Υπάρχει, βέβαια, και η βιβλική άποψη που μιλάει για έναν και μόνο Θεό παντοδύναμο, δημιουργό, που αντιλέγει σαφώς αυτή τη θεωρία. ΑλλΆ αυτή θα την  θίξουμε τελευταία, μια και προϋποθέτει πίστη στη Βίβλο και τον αποκεκαλυμένο λόγο του Θεού.

 

Πρώτος λόγος

Είναι επιστημονικά γενικά αποδεκτό, ότι όλα τα φαινόμενα στη φύση, οργανικά και ανόργανα, υπόκεινται στους ίδιους αμετάβλητους βασικούς νόμους, που ισχύουν σΆ όλο το σύμπαν, ούτως ώστε όλο το σύμπαν φαίνεται ότι υπάγεται σΆ ένα αμετάβλητο σχέδιο. Οι κοσμολογικές σταθερές της βαρύτητας, της παγκόσμιας έλξης, της ταχύτητας του φωτός, της διατηρήσεως της ενέργειας, της εντροπίας και της ομοιογένειας και ισορροπίας του σύμπαντος, είναι παντού οι ίδιες σΆ όλο το (γνωστό) σύμπαν.  Από το μικρόκοσμο έως το μεγαλόκοσμο, φαίνεται ένας κόσμος οργανωμένος σε τέλεια κίνηση, με τη μορφή ηλιακών συστημάτων, δηλ. σωμάτων περιστρεφομένων γύρω από έναν πυρήνα.  Υπάρχει μια ασύλληπτα ακριβής ρύθμιση της φύσης που δεν είναι αποτέλεσμα τύχης, αλλά διάνοιας. Η δομή του έλικα του DNA -που υπάρχει σε όλα τα όντα-, με τα 3.000.000 «γράμματά» του στο δικό μας μόνο οργανισμό, δείχνει ακριβώς αυτήν την τάξη.

            Ακόμα είναι γνωστό, ότι η ύλη απΆ την οποία συντίθενται τα ουράνια σώματα, είναι η ίδια με αυτήν που συντίθεται η ίδια η γη, ο πλανήτης μας. Έτσι φαίνεται ότι το σύμπαν διέπεται από τους ίδιους φυσικούς και χημικούς νόμους. Επίσης, τα ζώα και τα φυτά του παρελθόντος, μερικά απΆ τα οποία έχουν εξαφανιστεί για διάφορους λόγους (και γενικά η λειτουργία και πορεία της φύσης) είναι πολύ όμοια με αυτά που υπάρχουν σήμερα. Αυτό το γεγονός, της ομοιομορφίας του κόσμου, συνηγορεί για την ύπαρξη μιας μεγάλης σκεπτόμενης δημιουργικής διάνοιας, κατά τα λεγόμενα του μεγάλου ¶γγλου αστρονόμου-κοσμολόγου Sir James Jeans (Τζέιμς Τζινς). Και συνεπώς, ολόκληρο το φυσικό σύμπαν δείχνοντας την ύπαρξη μιας μεγάλης διάνοιας που έφερε σε ενοποίηση όλα τα κοσμικά συστήματα, μαρτυρεί ενάντια στον πολυθεϊσμό, στην ύπαρξη δηλ. αυθύπαρκτων πολλών ισχυρών όντων, συν-δημιουργών του κόσμου.

Όλα τα στοιχεία και τα όντα στη φύση, μαρτυρούν ότι είναι έργο ενός μόνον χεριού και μιας διάνοιας –όχι πολλών.

             Όπως έθεσε το θέμα πριν από μερικές δεκαετίες, ο διαπρεπής μαθηματικός στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου Sir Edmund Whitaker (Ε. Ουαϊτέκερ) «το γεγονός ότι οι ίδιοι μαθηματικοί νόμοι είναι σε ισχύ σε όλο τον κόσμο, που όπως δείχνει η επιστήμη, αλληλοσχετίζονται και συνέχονται, μας οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι υπάρχει μόνον ένας νους που συνάπτεται με την δημιουργία. Αυτός ο  νους είναι ένας νους που διευθύνει το σύμπαν» (Space and Spirit, 1946).

            Αν πολλά «δημιουργικά χέρια» είχαν επέμβει για τη δημιουργία ενός τέτοιου περίπλοκου και ασύλληπτου σύμπαντος, σίγουρα θα υπήρχε θέμα κοσμικής δυσαρμονίας με εμφανή σημεία στην όλη δημιουργία. Είναι αδιανόητο πραγματικά, πως θα μπορούσαν ισχυρά μεν αλλά πεπερασμένα όντα, να επιτύχουν ένα τέτοιο καταπληκτικό αποτέλεσμα, όπως είναι ο κόσμος μας, το σύμπαν. Ας μην ξεχνάμε, ότι κόσμο, δηλ. κόσμημα, στολίδι, ονόμασε για πρώτη φορά το σύμπαν, ο Πυθαγόρας θαυμάζοντας την αρμονία και την ομορφιά των ουράνιων σωμάτων.

            Τελικά, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όλοι οι μεγάλοι επιστήμονες όπως οι Κέπλερ, Παστέρ, Νεύτων, Πασκάλ, Ούλερ, Φαρεντάϊν, Κέλβιν, Μεντελέεβ, Μάξγουελ απΆ τους παλιούς, και Βέρνερ Φον Μπράουν, Φλέμιγκ, Βάϊτσέκερ, Σμιθ, Γουίβερ, Μόρισσον, Πωλ Ντιράκ, Μίλλικαν, Κόμπτον για να αναφέρουμε λίγα ονόματα μόνο από τους πιο σύγχρονους, σε αντίθεση με τους φιλόσοφους που αρέσκονται σε «αεριώδεις στοχασμούς», φαντασιοπληξίες, ψευδο-διλήμματα και φληναφήματα, υπήρξαν θεϊστές-δημιουργιστές, αποδεχόμενοι έναν μόνο Θεό πνευματικό-υπερβατικό, αυτόν της Βίβλου, και απέρριψαν την πλάνη του Πολυθεϊσμού.  Ο Λαϊμπνιτς λόγου χάριν, έλεγε ότι «ο Θεός μόνον είναι η αρχική μονάδα…σχετική με την οποία όλες οι μονάδες δημιουργούνται ή απορρέουν απΆ αυτήν ή είναι παράγωγά της» (Μοναδολογία).

 

Δεύτερος λόγος

            Ένας δεύτερος σπουδαίος λόγος για τον οποίο πρέπει νΆ απορριφθεί η ιδέα συν-ύπαρξης θεών συνδημιουργών του κόσμου, είναι το πρόβλημα της προέλευσής τους. Η ιδέα ενός Θεού απόλυτου-υπερβατικού δημιουργού του κόσμου, δεν αντιφάσκει με το πεπερασμένο του σύμπαντος και τη φυσική φθορά του, σύμφωνα με το βΆ Θερμοδυναμικό αξίωμα. Μάλιστα, όπως δείχνουν όλα τα επιστημονικά δεδομένα, είναι μια φυσική λογική κατάληξη. Πριν από χρόνια, ο Ισαάκ Νεύτων, είχε παρατηρήσει:  «Μια τυφλή μεταφυσική αναγκαιότητα, που είναι οπωσδήποτε η ίδια παντού και πάντοτε, δεν θα μπορούσε να παραγάγει  μια τέτοια ποικιλία πραγμάτων. Όλη αυτή η πολυμορφία των φυσικών πραγμάτων που συναντάμε σε διαφορετικούς καιρούς και τόπους, δεν θα μπορούσε να προέρχεται παρά μόνο από τις ιδέες και τη βούληση ενός Όντος, που υπάρχει αναγκαία» (Principia- επίλογος). Και όπως επεσήμανε εσχάτως, ο Βρεττανός φυσικός Φρεντ Χόϋλ: «Φαίνεται ορθότερο να υποθέσουμε ότι η ζωή προήλθε από μια ηθελημένη πράξη που προϋποθέτει νοημοσύνη».

            Ακόμα πιο σαφής και κατηγορηματικός είναι ο γνωστός ¶γγλος φυσικός Αμβρόσιος Φλέμιγκ λέγοντας ότι «το σύμπαν ως σύνολον δείχνει ιδιότητες ωραιότητας, τάξης, σχεδίου, προσαρμογής…ώστε να αποκλείεται η ιδέα της τύχης ή της αυτόματης ανάπτυξης. Τούτο παρέχει προφανέστατα σκοπιμότητα, μολονότι είναι ενδεχόμενο να είναι σκοτεινή…Έτσι, το σύμπαν αποκαλύπτει ιδιότητες και δυνάμεις μιας υπέρτατης Διάνοιας ή Παγκόσμιου Νου, ο οποίος εκδηλώνεται μέσω της ύλης χωρίς να συγχέεται μΆ αυτήν».

            Αντίθετα, η ιδέα πολλών ισχυρών μεν, αλλά όχι αίδιων – παντοδύναμων όντων, όχι μόνον δε συμφωνεί με τα όσα λέχθηκαν προηγουμένως, αλλά δημιουργεί νέα άλυτα προβλήματα, όπως: Από πού προήλθαν αυτοί οι πολλοί πεπερασμένοι θεοί; Αν δεν είναι αυθύπαρκτοι, παντοδύναμοι και συν-αιώνιοι, όπως εξυπακούεται, δημιουργήθηκαν από κάποιο άλλο απόλυτο Ον; Υπόκεινται στον χώρο και το χρόνο ή τον υπερβαίνουν;

Πώς ήταν δυνατόν να συνεργασθούν τόσο αρμονικά μεταξύ τους χωρίς να επέλθει κάποια σύγκρουσή τους σε κάποια φάση; Μια τέτοια σύγκρουση βέβαια, συν-δημιουργών θεών θα επέφερε την καταστροφή του κόσμου και του σύμπαντος πολύ πιο μπροστά κ.ο.κ.

 

Τρίτος λόγος

            Τελικά, το κλειδί για την  οριστική απάντηση στο ερώτημα, δίδεται πάλι μέσα από τις σελίδες της Βίβλου. Αν τη δεχθεί κανείς ως «Λόγο Θεού» και όχι ως λόγο ανθρώπων, βλέπει ότι η Αγία Γραφή δίνει τις πιο ορθολογικές λύσεις, τις πιο λογικές και ικανοποιητικές απαντήσεις στις διάφορες απορίες μας.

            Ο πεπερασμένος ανθρώπινος νους, γνωρίζει και εννοεί εμπειρικά, ότι «πας οίκος κτίζεται υπό τινός». ¶ρα επαγωγικά πρέπει να δεχθεί ότι «ο τα πάντα κατασκευάσας [είναι ο] Θεός» (Εβραίους 3:4).

            Ο Θεός της Βίβλου, ως αυθύπαρκτος, αίδιος, αυτο-κράτωρ (παντοκράτωρ), με και από αγαθή βούληση κινούμενος, εδημιούργησε το σύμπαν: «ότι συ έκτισας τα πάντα, και δια το θέλημά σου ήσαν και εκτίσθησαν» (Αποκ. 4:11). Το εδάφιο αυτό παρεπιπτόντως, δίνει απάντηση και στο γιατί, της δημιουργίας.

            Αυτό το σύμπαν λειτουργεί αρμονικά εδώ και εκατοντάδες χιλιάδες, εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια χρόνια κατά τους υπολογισμούς των επιστημόνων. Για τη δημιουργία αυτού του κόσμου, χρησιμοποίησε ως συν-δημιουργό Του ο Θεός, ως συνεργάτη Του, τον Λόγο Του, το μονογενή Του Υιό, αφού «πάντα διΆ αυτού εγένετο» (Ιωάν. 1:1-3, Κολ. 1:15-18, Εβρ. 1:2). 

            Η Βίβλος όμως, ενώ  μας λέει ότι το βιβλίο της φύσης ορθά αναγινωσκόμενο, μας οδηγεί προς τον Θεό, αφού ο Δημιουργός δεν άφησε εαυτόν αμαρτύρητον (Πράξ. 14:17, Ρωμ. 1:19-20), ωστόσο, απαιτείται από μέρους μας, όχι μόνο γνώση, αλλά και πίστη, εμπιστοσύνη. Γιατί «με την πίστη καταλαβαίνουμε ότι ο Θεός με το λόγο του έφτιαξε το σύμπαν κι ότι συνεπώς κάθετί που βλέπουμε, δημιουργήθηκε από κάτι που δε φαίνεται» (Εβρ.11:2).

 

Δ.Κ.Τ.

 

* βλ. το θέμα «Ποιος έκανε το Θεό και το σύμπαν;» Ερευνητής τεύχος Νο7.

[1] David Hume, Dialogues concerning Natural Religion (1799). Πρβλ. Θεοδοσίου Ν. Πελεγρίνη, Φιλοσοφία και αμφισβήτηση (Ελλ.Γράμματα, Αθήνα 1996) σελ. 85-86.


Ημερομηνία καταχώρησης : 03/02/2009 @ 07:22
Τελευταία ενημέρωση : 03/02/2009 @ 07:22
Κατηγορία : ΑΘΕΙΣΜΟΣ-ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ
Η σελίδα διαβάστηκε 2419 φορές


Print preview Print preview     Τυπώστε την σελίδα Τυπώστε την σελίδα


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Εγγραφείτε στην Ομάδα Αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ για να μπορώ να σας ενημερώνω για ενδιαφέροντα χριστιανικά άρθρα, επιλεγμένες ειδήσεις χριστιανικού ενδιαφέροντος, όπως και για νέες κυκλοφορίες χριστιανικών βιβλίων και μοναδικών προσφορών.
Η λίστα αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ ανήκει στις ιστοσελίδες www.diakrisis.gr και www.christianbook.gr. Αφού εγγραφείτε οποιαδήποτε στιγμή θελήσετε μπορείτε να διαγραφείτε εύκολα και απλά.
Όσοι εγγραφείτε θα λάβετε ως δώρο το θαυμάσιο βιβλίο ΓΙΑΤΙ Η ΒΙΒΛΟΣ ΥΠΕΡΕΧΕΙ σε pdf. Μετά την εγγραφή σας θα μπορείτε να το κατεβάσετε από την κατηγορία ΑΡΧΕΙΑ της ομάδας αλληλογραφίας ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ: http://groups.google.gr/group/erevnitis?hl=el.
Για να εγγραφείτε εύκολα και γρήγορα στείλτε κενό email στο erevnitis+subscribe@googlegroups.com και αυτόματα θα εγγραφείτε. :

Ομάδες Google
diakrisis
Επισκεφτείτε την παρούσα ομάδα


ΜΗΧΑΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ




ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ
Επισκεφτείτε το ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Πατήστε ΕΔΩ για το Ιστολόγιο ΛΟΓΙΑ ΘΕΟΥ.

Μιλάμε για τον ζωντανό Ιησού Χριστό!
^ Πάνω ^